Ahad, 25 Disember 2011

Pastikan jarak serta saiz betul

 BANGI: Untuk menghasilkan anak benih sawit dengan kos efektif dan berkualiti tinggi, pengusaha tapak semaian perlu mengambil
kira kombinasi jarak susunan dan saiz polibeg yang sesuai digunakan untuk anak benih sewaktu ia membesarnya di tapak semaian. 

Berdasarkan kajian MPOB, kombinasi kedua-dua faktor itu serta tempoh masa maksimum anak benih perlu berada di tapak semaian sebelum dipindah untuk di tanam ke ladang adalah perkara utama yang perlu diambilkira untuk menghasilkan anak benih berkualiti.

Pegawai Penyelidik Kanan, Ahmad Afandi Murdi, berkata demikian semasa membentang kertas kerja bertajuk ‘Kesan Jarak Susunan dan Saiz Polibeg ke atas Tumbesaran Anak Benih Sawit’ sempena Seminar CoPN Menjamin Pengeluaran Anak Benih Sawit Berkualiti, baru baru ini.
“Penggunaan saiz polibeg yang berbeza memberi kesan ketara ke atas tumbesaran anak benih dan kesan ini dapat dilihat seawal anak benih berumur 8 bulan selepas ditanam. 

“Saiz polibeg yang sesuai digunakan adalah 15 x 18 inci (38cm x 45cm) dan sekiranya saiz polibeg yang lebih kecil digunakan akan merendahkan nilai setiap parameter tumbesaran seperti bilangan pelepah per pokok, panjang pelepah dan ketinggian anak benih. 

“Penggunaan saiz polibeg 15 x 18 inci (38cm x 45cm) dengan kandungan tanah lebih kurang 19 kg mampu menampung keperluan tumbesaran anak benih sawit dengan lebih baik berbanding saiz polibeg lain. 
“Penggunaan polibeg yang kecil akan menyebabkan pertumbuhan anak benih sawit menjadi tirus,” katanya. 
Ahmad Afandi berkata, penggunaan polibeg bersaiz itu dengan jarak tanaman 0.9 meter secara tiga segi sama juga adalah kombinasi terbaik dalam menghasilkan anak benih berkualiti kerana mampu meningkatkan pertumbuhan tampang dan berat kering keseluruhan anak benih sehingga berumur 12 bulan di tapak semaian. 

“Oleh yang demikian, pengusaha tapak semaian disaran supaya melakukan amalan dan kriteria ini dilaksanakan kerana ia adalah kaedah terbaik dalam mengurus dan menghasilkan anak benih berkualiti,” katanya. 

Beliau menjelaskan, umur anak benih sawit yang sesuai untuk mula dipindahkan dari tapak semaian dan ditanam ke ladang adalah anak benih yang minimum berumur 10 bulan. 

Anak benih berumur 10 bulan mampu menghasilkan Buah Tandan Segar (BTS) yang setara dengan anak benih yang berumur 12 bulan yang ditanam mengikut amalan kebiasaan masa kini. 

“Ia mampu mengurangkan kos pengurusan tapak semaian selama dua bulan dan sekiranya pengusaha bercadang menghasilkan anak benih sehingga 10 bulan saja, mereka boleh menggunakan polibeg bersaiz kecil, 12 x 15 inci dengan jarak 0.75 meter. 

“Melalui kaedah ini, bilangan anak benih yang ditanam akan dapat ditingkatkan daripada 12,000 pokok untuk jarak 0.9 meter kepada 20,050 pokok bagi jarak 0.75 meter,” katanya. 




Oleh Che Johari Mamat
mjohari@mpob.gov.my



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ahaa, its good dialogue concerning this post here at this webpage, I have read all that,
so at this time me also commenting here.


my webpage: Where to Buy quantrim

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing your thoughts about ikan.
Regards

My webpage ... buy phen375 canada

Tanpa Nama berkata...

Unquestionably imagine that that you stated. Your favorite justification appeared to
be at the web the easiest factor to be aware of.
I say to you, I certainly get irked even as other folks consider
worries that they plainly do not recognise about.
You controlled to hit the nail upon the highest
and outlined out the whole thing without having side effect , folks
could take a signal. Will probably be back to get more.
Thank you

Also visit my web page; http://echusoverlook.net/wiki/index.php?title=User_talk:AdamHelm

Tanpa Nama berkata...

Keep your birdbath safe by putting it next to shrubs or trees that will provide cover and escape routes.
Now, come spring, it's just a matter of renting a rototiller and getting it done. The little details are what make the difference and you do not have to go to great expense either.

Also visit my site :: Http://Www.Gardenlandscapeideas.Org/Ideas/Preview/3092/Gardendesignideasforsmallgardenshairstyleswallpaper.Html

Tanpa Nama berkata...

The cake could be wrapped with a sarong, or beach umbrella, Hawaiian cocktails,
pineapples, or anything else Hawaiian could be incorporated.
Topper- The wedding is a very important event. You could
be given a book to look through, and if you like something
in the book, you have lucked out.

Also visit my web page ... halloween cake ideas for kids

Tanpa Nama berkata...

As soon as the outline has been fulfilled, you'll have the ability to ascertain the obtainable wall space and determine how lots of golf images you ought to buy. Flavina loves reading up on new style concepts, and has a special interest in space saving tactics. Add decorative accessories primarily for themed parties.

Visit my web site ... dining room decor

Label 'Tanpa Minyak Sawit' tidak adil - Bisnes - Sinar Harian

Label 'Tanpa Minyak Sawit' tidak adil - Bisnes - Sinar Harian